Veelgestelde vragen

Hieronder vind je onze veelgestelde vragen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via whatsapp (+31683708792)of per mail (support@appjection.nl).

Algemeen

Welke boetes kan ik bij Appjection indienen?

Momenteel behandelt Appjection twee soorten verkeersboetes:

Mulderboetes

Dit zijn boetes van het CJIB met een M in de rechterbovenhoek.

Parkeerboetes (naheffingsaanslag) gemeente

Appjection behandelt ook parkeerboetes van de gemeente. Dit zijn boetes die door de gemeente zijn opgelegd voor het niet- of te weinig betalen van parkeergeld. Dit heet een naheffingsaanslag parkeerbelasting.

Appjection behandelt geen boetes van het CJIB met een O of een T in de rechterbovenhoek. Dit zijn strafbeschikkingen of transactievoorstellen. Je kan tegen deze boetes alleen zelf bezwaar maken, of met behulp van een advocaat. Zie voor meer informatie de website van het CJIB.

    Welke boetes kan ik niet bij Appjection indienen?

    Appjection behandelt geen strafbeschikkingen en transactievoorstellen. Deze boetes zijn te herkennen aan de (O) respectievelijk (T) in de rechterbovenhoek. 

    Hoe kan ik contact opnemen met Appjection?

    Het team van Appjection staat elke werkdag van 9:00-17:00 voor je klaar om jouw vragen te beantwoorden. Dit kan via Whatsapp op +31683708792 of via de mail op support@appjection.nl. We zijn helaas (nog) niet telefonisch bereikbaar, maar we staan je graag te woord via een van onze andere contactopties.

    Waarom doet Appjection dit gratis?

    Wanneer Appjection bezwaar maakt tegen een verkeersboete, ontvangt Appjection een vergoeding voor de gemaakte kosten van de overheid indien we de zaak winnen. Als we verliezen krijgen we geen vergoeding. Onze dienst is voor jou altijd gratis is, of we nu winnen of verliezen. De vergoeding die wij ontvangen heet een proceskostenvergoeding, en is bedoeld om juristen die rechtsbijstand leveren te vergoeden voor de door hun gemaakte kosten. Maak je zelf bezwaar, dan kom je dus niet in aanmerking voor deze vergoeding.

    Boetes van het CJIB

    Wat is een mulderboete?

    Een Mulderboete is een verkeersboete. Dit zijn de meest simpele, meest voorkomende boetes zoals te hard rijden en verkeerd parkeren. Mulderboetes zijn te herkennen aan de M in de rechterbovenhoek en zijn afkomstig van het het CJIB. De boetebedragen verschillen van €20 euro voor een snelheidsovertreding tot €390 voor het parkeren op een gehandicapten-parkeerplaats.

    Wanneer moet ik de boete betalen?

    Appjection raadt altijd aan om de boete te betalen, om zo onnodige verhogingen te voorkomen.

    Je hoeft de boete nog niet te betalen als wij bezwaar maken bij de Officier van Justitie. Heb je al betaald en maken we succesvol bezwaar, dan krijg je het geld teruggestort.

    Wordt het bezwaar door de Officier van Justitie afgewezen en besluiten wij om in beroep te gaan bij de kantonrechter, dan moet je de boete wel betalen. Als we winnen bij de kantonrechter, krijg je het geld teruggestort. 

    Hoe vraag ik mijn flitsfoto op?

    Als je door een flitspaal bent geflitst (zie het kopje: door wie wordt deze boete opgelegd?), dan kun je de flitsfoto online downloaden. De flitsfoto vind je in het digitaal loket van het CJIB. Hoe werkt het? Klik eerst op deze link om naar de website van het CJIB te gaan.

    Er zijn twee opties:

    1. Je wilt (online) de flitsfoto van jouw auto bekijken, of die van jouw leaseauto;
    2. Je wilt de flitsfoto thuis ontvangen per post.

    Klik op de optie die jij wilt. Voor de online optie moet je inloggen met je DigiD. Kies bij het inloggen met DigiD voor de optie ‘ik wil inloggen met een controle via sms’.

    Na het inloggen kom je bij het juiste scherm. Hier zie je meteen jouw flitsfoto staan. Als je een leaseauto rijdt druk je op ‘zoek mijn boete’ en vul je de gevraagde gegevens in. Is er geen flitsfoto beschikbaar, dan is de boete hoogstwaarschijnlijk opgelegd door de politie.

    Hoe ziet de bezwaarprocedure eruit voor mulderboetes?

    Mulderboetes

    Een verkeersboete van het CJIB met een M in de rechterbovenhoek heet ook wel een Mulderboete. Als je het niet eens bent met deze boete, dan kan je hiertegen bezwaar maken of kan je Appjection vragen dit namens jou te doen. Als je Appjection je bezwaar laat behandelen, dan zullen wij de hele procedure namens jou doorlopen. Bij iedere stap wordt opnieuw bekeken of het zinvol is om de procedure voort te zetten. De procedure gaat als volgt:

    Stap 1 : Bezwaar indienen bij de officier van justitie

    Als je het niet eens bent met de boete,  dien je eerst bezwaar in bij de officier van justitie. Dit kan binnen 6 weken na de dag dat het CJIB de boete heeft opgestuurd. Hierna wordt het bezwaar niet meer in behandeling genomen. Het kan tot 32 weken duren voordat de Officier van Justitie beslist over jouw bezwaar.

    Stap 2 : In beroep bij de kantonrechter

    Ben je het niet eens met de beslissing van de officier van justitie, dan kan je binnen 6 weken in beroep bij de kantonrechter. Je bezwaar wordt dan bekeken door een rechter. Dit gebeurt op een openbare zitting. Deze zitting wordt na gemiddeld 8 maanden gepland. Het is niet verplicht om bij deze zitting aanwezig te zijn, maar de kans dat je de zaak wint is hoger als je wel aanwezig bent. De rechter kan dan aanvullende vragen stellen, en jij kan vertellen wat er precies is gebeurd. Let op: om in beroep te gaan bij de kantonrechter moet je de boete wel alvast betalen.

    Stap 3 : In beroep bij het Gerechtshof

    Ben je het niet eens met de beslissing van de kantonrechter, dan kan je binnen 6 weken in beroep bij de Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Dit hof is speciaal aangewezen om uitspraak te doen in verkeersrechtzaken. Dit gebeurt op een openbare zitting. Deze zitting wordt na gemiddeld 1 jaar gepland. Het is niet verplicht om bij deze zitting aanwezig te zijn. Als Appjection namens jou in beroep gaat, zal iemand van Appjection aanwezig zijn.

    De hele procedure kan een lange tijd duren, soms tot wel 2 jaar.Voor alle stadia geldt dat wij je op de hoogte houden van de status van het bezwaar.

    Waarom moet ik administratiekosten betalen bij het CJIB?

    Sinds 2009 is het verplicht de administratiekosten van een boete te betalen. Dit bedraagt enkele euro’s. Helaas kan Appjection deze administratiekosten niet aanvechten. We zullen dan ook geen bezwaar maken tegen de administratiekosten.

    Boete indienen

    Hoe dien ik mijn boete in?

    Je dient een boete in door op de knop ‘Maak bezwaar’ te drukken op onze homepage, en de stappen te volgen.

    1. Druk op de knop ‘Maak bezwaar’;
    2. Druk op de knop ‘Upload je foto’;
    3. Upload een foto van de boete. Op de computer kun je een foto kiezen uit jouw bestanden. Op de telefoon kun je kiezen om een foto te maken, of om een foto te uploaden van je fotorol. Zorg dat de hele boete zichtbaar is op de foto, bij voldoende licht. Het kan zijn dat het de eerste keer niet lukt, probeer het dan nog een keer;
    4. De foto wordt door ons systeem bekeken. Dit kan even duren;
    5. Beantwoord de vragen door op de juiste antwoorden te drukken/klikken;
    6. Vul jouw eigen verklaring in;
    7. Zet digitaal de handtekening onder onze machtiging;
    8. Klaar.
    Het doorlopen van de intake lukt niet, wat nu?

    Mocht ons systeem jouw boete niet herkennen, dan ligt dat misschien aan een van de volgende punten:

    • de foto van de boete is niet goed leesbaar / de boete staat niet volledig op de foto 
    • de boete is een screenshot van het digitaal loket van het CJIB
    • de bezwaartermijn van de boete is verstreken 
    • de boete is een strafbeschikking/transactievoorstel

    Neem gerust contact op via whatsapp of de mail (support@appjection.nl) als het probleem zich blijft voordoen.

    Ik heb de intake doorlopen, maar geen bevestigingsmail ontvangen.

    Het komt soms voor dat de bevestigingsmail in de spam folder terecht komt. Mocht de mail hier ook niet inzitten kun je ons whatsappen of mailen (support@appjection.nl) om te controleren of de aanvraag goed bij ons is binnen gekomen.

    Ik heb mijn e-mailadres verkeerd ingevuld, wat nu?

    Wij kunnen het email adres voor jou aanpassen. Je kunt ons een whatsapp bericht sturen of mailen naar support@appjection.nl. Vermeld hierbij het referentienummer. Het referentienummer begint met APPJ20NL…..

    Wordt mijn boete altijd in behandeling genomen?

    Nee, niet altijd. Ons systeem controleert of er iets mis is met jouw boete aan de hand van de foto die je uploadt, en aan de hand van de antwoorden die je geeft op de vragen. Als blijkt dat de boete terecht is, de bezwaartermijn verstreken is, of wanneer de boete een strafbeschikking/transactievoorstel blijkt te zijn, stellen wij geen bezwaar in. Je bent natuurlijk vrij om zelf nog bezwaar te maken, als je het niet eens bent met ons besluit om de boete niet aan te nemen.

    Appjection heeft mijn boete niet aangenomen, waarom?

    Ons systeem controleert of er iets mis is met jouw boete aan de hand van de foto die je uploadt. Daarnaast kijkt een van onze juridisch medewerkers aan de hand van de antwoorden die je geeft op de vragen en eventuele bewijsstukken of de boete terecht is. Jouw boete wordt bijvoorbeeld niet aangenomen als:

    • de boete terecht is
    • de bezwaartermijn verstreken is
    • wanneer de boete een strafbeschikking/transactievoorstel blijkt te zijn
      Tot wanneer neemt Appjection mijn boete in behandeling?

      Je kunt jouw boete bij ons indienen tot 5 werkdagen voordat de bezwaartermijn verstrijkt. De bezwaartermijn is de tijd waarin bezwaar kan worden gemaakt. Voor een verkeers- of parkeerboete is deze bezwaartermijn 6 weken vanaf de dagtekening. De dagtekening staat op de boete vermeld. We kunnen jouw boete helaas niet op tijd behandelen als deze korter dan 5 werkdagen is ingediend.

      Heb je de boete al betaald, maar is de bezwaartermijn nog niet verlopen? Ook dan kun je nog bezwaar maken.

      Mijn bezwaar is afgewezen. Kan Appjection helpen bij (hoger) beroep?

      Dit hangt af van de uitspraak van de officier van justitie en de zaak zelf. Je kunt de intake doorlopen of ons een mail sturen naar support@appjection.nl met daarin de beschikking en verklaring waarom de boete onterecht zou zijn. Wij kunnen je dan verder helpen. Ook het in beroep gaan is altijd gratis.

      Waarom moet ik een machtiging tekenen?

      Wanneer je Appjection voor jou bezwaar laat aantekenen, dan machtig je Appjection. Voor deze machtiging is een handtekening vereist. Deze machtiging is alleen geldig voor de boete die jij hebt ingediend en niet voor andere zaken! Zonder deze machtiging kunnen wij geen bezwaar aantekenen voor jou. 

      Heb ik een machtiging van mijn leasemaatschappij nodig?

      Leaseplan-rijders en VWPFS-rijders hebben geen machtiging van de leasemaatschappij nodig om bezwaar in te dienen. Rijders van andere leasemaatschappijen hebben wel een machtiging nodig van hun leasemaatschappij. Zonder de juiste machtiging wordt ons bezwaarschrift niet inhoudelijk behandeld.

      Naheffingsaanslag (parkeerboete gemeente)

      Wat is een naheffingsaanslag parkeerbelasting?

      Een naheffingsaanslag parkeerbelasting is een parkeerboete van de gemeente. Je krijgt deze parkeerboete omdat je niet- of te weinig parkeergeld hebt betaald. Je herkent deze parkeerboete aan het woord naheffingsaanslag op de boete, en aan de afzender: een gemeente in plaats van het CJIB. Deze parkeerboetes zijn namelijk belastingen, en daarom worden deze boetes niet door het CJIB verzonden, maar door iedere gemeente afzonderlijk. Elke gemeente hanteert zijn eigen regels, dus het is belangrijk om de boete goed te lezen! Zo hanteert de gemeente Amsterdam een korte betaaltermijn van maar 2 weken, terwijl andere gemeenten betaaltermijnen hebben van wel 6 weken.

      Wanneer moet ik de naheffingsaanslag betalen?

      Of je de boete alvast moet betalen verschilt per gemeente. Wij raden daarom altijd aan om de boete wel alvast te betalen om onnodige verhogingen te voorkomen. Winnen we de zaak, dan krijgt je het geld terug van de gemeente.

      Hoe ziet de bezwaarprocedure eruit voor naheffingsaanslagen?

      De bezwaarprocedure verschilt iets van die van de Mulderboete. Appjection zal eerst bezwaar maken bij de betreffende gemeente. Zijn wij het niet eens met de beslissing van de gemeente, dan gaat Appjection in beroep bij de rechter. Zijn wij het niet eens met de beslissing van de rechter, dan gaat Appjection in beroep bij het Gerechtshof.

      Zelf ook een onterechte boete?

      Maak bezwaar

      © 2019 Appjection - All rights reserved | Algemene voorwaarden | Privacy policy | Cookie policy