Onterechte boete? Wij helpen je!

Meer over Appjection chevron-right

Appjection versterkt rechtspositie van 50.000 burgers

Juridisch platform voorkomt dat er ruim 1 miljoen euro aan onterechte boetes werd betaald

Amsterdam - Appjection heeft een juridisch platform (www.appjection.nl) ontwikkeld waar burgers kosteloos terecht kunnen om bezwaar te maken tegen een onterechte parkeer- of verkeersboete. Inmiddels maakten 50.000 burgers gebruik van de service en werd voorkomen dat er ruim 1 miljoen euro aan onterechte boetes werd betaald aan de overheid.

Herstel van vertrouwen

Politiek Den Haag is het erover eens dat de toegang tot het recht verbeterd moet worden om het vertrouwen tussen de burger en de overheid te herstellen. Medeoprichter van Appjection, Max Heck, is het daar volledig mee eens: “Voor veel mensen is het ingewikkeld om gebruik te maken van hun recht. Om er maar vanaf te zijn betaalt men boetes, maar blijft men vaak wel zitten met een gevoel van onrecht. Dit komt de relatie tussen de burger en de overheid natuurlijk niet ten goede.”

Gebruik van slimme technologie

Gebruikers gaan naar de website, maken een foto van een parkeer- of verkeersboete en sturen deze digitaal naar Appjection. De juridische technologie scant de boete en brengt automatisch in kaart wat de kans is dat een bezwaar gegrond wordt verklaard. “Als wij geen gronden zien om bezwaar te maken dan communiceren wij dit naar de klant om te voorkomen dat er onnodig bezwaar wordt gemaakt. We vervullen hier een filterfunctie, wat aan de kant van de overheid veel werk scheelt,” aldus Heck.

Ruim 1 miljoen euro bespaard

Inmiddels hebben 50.000 burgers, verspreid over heel Nederland, gebruik gemaakt van de service en werden 30.000 zaken in behandeling genomen. Steden waar de meeste boetes werden geregistreerd zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Meer dan de helft van deze zaken werd gewonnen, waarmee werd voorkomen dat er ruim 1 miljoen euro aan onterechte boetes werd betaald aan de overheid. Bijvoorbeeld door een fout van een scanauto die door de gemeente wordt gebruikt of doordat men geflitst werd, terwijl het verkeer werd geregeld door een agent.

50.000 tevreden gebruikers

De gebruikers van Appjection zijn zeer tevreden over de digitale service waarmee de toegang tot het recht zichtbaar wordt vergroot. Het aantal rechtsgebieden waarvoor men het onlangs vernieuwde platform kan gebruiken wordt dan ook snel uitgebreid, met als eerste nieuwe service ‘verzet bij een strafbeschikking’.

Over Appjection

Appjection, een snelgroeiend legal tech bedrijf uit Amsterdam, helpt mensen bezwaar te maken tegen onterechte verkeer- en parkeerboetes. Het door Appjection ontwikkelde systeem controleert de boete en bepaalt of er juridische gronden zijn om bezwaar te maken. Appjection heeft als doel om het recht op een makkelijke en moderne manier bereikbaar te maken. Voor meer informatie zie website: www.appjection.nl of neem contact op met Max Heck (CEO) via max@appjection.nl

Hoe is het idee voor Appjection ontstaan?

Mede-oprichters van Appjection Max en Matthijs studeerden samen rechten aan de Universiteit Leiden, toen ze te spreken kwamen over 'wat ze later wilden worden?' Veel studenten om hen heen bereiden zich voor op een carrière als advocaat, maar Max & Matthijs wilden graag iets anders: mensen helpen die zelf geen kennis, tijd en/of geld hebben om zelf op een juiste manier gebruik te maken van hun recht.


Een grote groep mensen ervaart een drempel tot recht: bij de confrontatie met een juridisch probleem, van een verkeersboete tot een aanslag van de belastingdienst, weten ze niet goed wat het juridische probleem inhoudt, wat er van hen wordt verwacht en wat de volgende stappen zijn. Ze ondernemen vaak geen of de verkeerde actie, met als gevolg dat een probleem dat in principe vrij klein is, opeens veel groter wordt. Dat moet anders kunnen!


Voor veel dingen is tegenwoordig wel een app of digitale dienst die mensen kan helpen, behalve voor hulp bij simpele juridische vraagstukken. Juist deze relatief eenvoudige procedures van de juridische wereld laten zich goed lenen voor automatisering. Op deze manier kwamen Max en Matthijs op het idee voor Appjection: een super makkelijke digitale (web)app waar mensen door middel van het nemen van een foto toegang tot het recht kunnen krijgen!


Met het idee voor Appjection wonnen ze diverse innovatiewedstrijden, waaronder de Brauw Legal Innovation Challenge van advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek en de Gulliver Challenge van Stichting Gulliver. Dit gaf de boost om het idee verder uit te werken en vol voor hun missie te gaan: het verbeteren van de toegang tot het recht!

Wat schrijven anderen over ons?

Appjection in het nieuws

Nos

'Parkeerboetes door scanauto's aanvechten loont'

Onderzoek van de NOS en Appjection wijst uit dat er veel onterechte boetes worden opgelegd door de scanauto's in de verschillende grote steden.

Lees het artikel op NOS.nl
De jurist

'De Nederlandse Legal Tech Revolutie'

De Jurist, onderdeel van het Financieel Dagblad, schreef een mooi artikel over Legal Tech in Nederland en de rol van ARAG en Appjection binnen deze revolutie.

Lees het artikel van De Jurist
Consumentenbond

Bezwaar tegen verkeersboete zo gepiept

Een makkelijke en snelle manier om bezwaar te maken tegen verkeersboetes. En nog gratis ook. Veel mensen maken geen bezwaar tegen een onterechte verkeersboete omdat ze dat te veel gedoe vinden.

Lees het artikel van de Consumentenbond
Sprout

Verkeersboetes? Appjection lust ze rauw

Onterechte verkeersboetes zijn een prooi voor Appjection. De Startup van de week won tot nu toe al ruim 8.000 zaken.

Lees het artikel op MT Sprout