Basisregels stoplichten

In de wet staat dat je verplicht bent om te stoppen voor oranje, tenzij het op dat moment niet meer mogelijk is om te stoppen. Gas bijgeven om nog snel oranje te halen is dus wettelijk gezien eigenlijk niet de bedoeling. Als het oranje wordt en je kunt stoppen, dan is het met het oog op deze flinke boetes aan te raden om te stoppen. Heb je toch een boete, dan is de vraag waarschijnlijk: wanneer heeft bezwaar maken nu precies zin? De lijst hieronder is enkel een opsomming van een aantal goede redenen voor een bezwaar. Twijfel je over jouw boete? Doorloop dan de intake!

Wanneer heeft bezwaar maken onder andere zin?

De auto op de flitsfoto is niet jouw auto

Als je een boete voor door rood rijden ontvangt, staat op de boete altijd de locatie vermeld. Heb je het gevoel dat je daar nooit bent geweest? Dan is het raadzaam om de flitsfoto’s te bekijken. Controleer of het kenteken en type auto wel overeenkomen met die van jouw auto. Het kan gebeuren dat de flitspaal het kenteken verkeerd uit heeft gelezen, bijvoorbeeld omdat een K als een X wordt uitgelezen. In enkele gevallen blijkt dat je kenteken is gestolen of gekopieerd.

Er is geen flitsfoto en je bent niet staande gehouden

Op de boete staat vermeld wie de boete heeft opgelegd. Daar kan ook een afdeling van de politie staan, in plaats van een flitspaal. Zo weet je dat de waarneming gedaan is door een agent. Deze agent is verplicht jou ook staande te houden, dus doet hij dit niet dan is dat reden voor een bezwaar!

Je bent door rood gereden op aanwijzing van een verkeersregelaar of agent

Met enige regelmaat zien we dat je een boete krijgt voor door rood rijden, terwijl je een aanwijzing van de politie of een verkeersregelaar hebt opgevolgd. In dat geval stond de flitspaal alsnog aan. De boete voor door rood rijden is in dit soort gevallen onterecht opgelegd. De flitsfoto’s dienen hierbij als belangrijk bewijsstuk.

Je bent nog gestopt na de stopstreep

Het kan gebeuren dat je niet meer kon stoppen vóór de stopstreep, en dat je daar achter staat. Je bent dan niet door rood gereden, maar de flitspaal denkt van wel. De boete voor stoppen na de stopstreep is aanzienlijk lager dan de boete voor door rood rijden.

Je reed om een stilstaand voertuig heen, terwijl jouw rijbaan groen heeft

Het komt voor dat een voertuig voor het stoplicht stil staat bijvoorbeeld vanwege pech. Vaak moeten bestuurders dan om het voertuig heen rijden bij groen, om zo hun weg te kunnen vervolgen. Als je dan bijvoorbeeld rechtsaf slaat via de rijbaan voor rechtdoor, en rechtdoor heeft nog rood licht, dan krijg je automatisch een boete. Vanwege de omstandigheden is deze alleen onterecht.

Overige informatie

Hoe wordt deze overtreding vastgesteld?

Meestal wordt een boete voor door rood rijden opgelegd door een flitspaal, zodat er een flitsfoto beschikbaar is waarop te zien is hoe lang het stoplicht op rood stond en hoe hard je reed. Hiermee kun je berekenen of je nog had kunnen stoppen, met de ‘remwegformule’. Op een flitsfoto kunnen ook andere dingen te zien zijn, zoals een verkeersregelaar, of een ambulance waarvoor jij plaats maakte. Het kan ook zijn dat een agent iemand door rood heeft zien rijden, en de boete uitschrijft op het kenteken. Op de boete kun je zien of het een flitspaal was of niet, onder het kopje ‘Wanneer’ staat dan: Adm. verwerking flitsgegevens CJIB.

Hoe vraag ik mij flitsfoto op bij het CJIB?

De flitsfoto vind je in het digitaal loket van het CJIB. Deze vind je hier, op de website van het CJIB: https://www.cjib.nl/ik-wil-mijn-flitsfoto-bekijken. Als de boete op jouw naam staat dan zie je de boete meteen na het inloggen, en dan kun je daar de flitsfoto’s downloaden. Als de auto niet op jouw naam staat, bijvoorbeeld omdat je de auto least, dan moet je op ‘zoek boete’ drukken. Is er geen flitsfoto beschikbaar, dan is de boete hoogstwaarschijnlijk opgelegd door de politie.


Wat staat er allemaal op de flitsfoto vermeld?

Een flitsfoto kan er zo uit zien:

Onderaan de foto staan een aantal gegevens, zoals de tijd en locatie, het kenteken van het voertuig dat is geflitst, de snelheid, de rijstrook, de geeltijd (aantal seconden oranje bij het nemen van de foto) en de roodtijd (aantal seconden rood bij het nemen van de foto).

Aan de hand van de snelheid kun je berekenen waar je ongeveer was toen de flitspaal op rood sprong. Hiervoor zet je je snelheid om in meters per seconde, door jouw snelheid in kilometer per uur te delen door 3,6. De uitkomst is hoeveel meter je ongeveer verwijderd was van de plek op de foto toen het stoplicht op rood sprong.

In het bovenstaande voorbeeld is dat dus 48/3,6=13,33 meter per seconde. De roodtijd is precies een seconde, dus deze bestuurder was zo’n 13 meter verwijderd van de plek op de foto toen het stoplicht op rood ging. Zo kun je berekenen dat deze bestuurder door rood is gereden.

Reviews

Onze klanten over Appjection

Een makkelijke en snelle manier om bezwaar te maken tegen verkeersboetes. En nog gratis ook.Lees hier de volledige review.

Hans Van Teijlingen

4 januari 2021

H

Heel veel dank voor de succesvolle behandeling van mijn bezwaar tegen de mij opgelegde parkeerboete. Mocht het onverhoopt ooit nog eens gebeuren maak ik graag weer gebruik van uw diensten.

Mirjam Brans

14 februari 2021

M

Zeer snelle hulp en indien alles niet helemaal compleet is helpen ze je daar ook bij. Top

Fons Van Boxtel

9 februari 2021

F

Dit bedrijf verricht wonderen. Alleen sta je tegenover de overheid met je rug tegen de muur maar hun hebben mij geholpen bij een ten onrechte parkeer boete. Dus ik zeg een dikke 10.

Gerard Holtmaat

19 februari 2021

G

Snel, accuraat, zeer klantvriendelijk, helder en met succes de boete laten vernietigen.